In uw contact met hulpverleners loopt het soms anders dan u verwacht. Er is bijvoorbeeld iets misgegaan.
U vraagt zich af of het wel klopt wat er is gebeurd. U bent boos of teleurgesteld. Of u bent rond-uit ontevreden. Het is dan belangrijk te weten dat u het recht hebt om uw klacht aan de orde te stellen. En dat u serieus wordt genomen als er volgens u iets is misgegaan. U kunt veel redenen hebben om uw klacht op tafel te leggen. U wilt horen of u gelijk hebt. Of u vindt het belangrijk dat herhaling wordt voorkomen. Misschien wilt u alleen uw verhaal kwijt. Als u besluit stappen te ondernemen, komt u voor veel vragen te staan:
- Waar kan ik het beste terecht met mijn klacht?
- Heeft het eigenlijk wel zin om te klagen?
- Zijn er andere mogelijkheden?
- Waar kan ik terecht voor advies?
- Wie kan mij helpen bij het indienen van een klacht?
De brochure van de NPCF (PDF) probeert een antwoord te geven op deze en andere vragen. Of kijk op de website van Zorgbelang Nederland.
[Bron: NPCF / NHG, november 2007]